Kyjov musí řešit dopravu koncepčně

Kyjov musí řešit dopravu koncepčně
Ať chodíte pěšky, jezdíte na kole, mopedu nebo autem, všimli jste si určitě, že se za posledních několik let dopravní situace v Kyjově hodně změnila. Bohužel nikoli k lepšímu. Nejen, že městem jezdí více automobilů, ale je v něm také stále méně místa na parkování. Auta stojí i tam, kde stát nemají, na některých místech ve městě nejde bezpečně přejít silnici, místy se vytváří kolony a jinde je naopak míst k parkování tolik, jako by cílem bylo povzbudit všechny, aby přijeli autem.

Z pohledu architekta či urbanisty na mě tato situace dlouhodobě a viditelně působila jako opomíjený problém. Nová parkovací místa vznikají „operativně“, v nejhodnotnější části města (na náměstí) se parkuje za neobvykle nízkou cenu, téměř neexistují kontrolní mechanismy a při procházce Kyjovem se zdá, že je v pořádku nechat vůz téměř kdekoliv. Úpravy město řešilo a řeší od křižovatky po křižovatku, a co bude dál, to se uvidí…

Na začátku loňského roku zazněla na schůzi Komise výstavby a urbanismu otázka, zda si má město nechat vypracovat nový dopravní koncept, nebo zda stačí oprášit stávající 13 let starý a již zcela neaktuální dokument. Došlo mi, že ve vedení města není nikdo, kdo by dokázal téma dopravy kvalifikovaně uchopit. Všichni v Kyjově máme názor, ale odborníků na dopravu (a bohužel i jiná témata) je zde jako šafránu. Před rokem a půl proto začala fungovat tzv. dopravní pracovní skupina, která sdružuje místní i mimokyjovské odborníky na dopravu, urbanismus i architekturu, doplněná o zástupce města a policie. Pracovní skupina se shodla na výchozím zadání a v létě loňského roku byla na základě výběrového řízení vybrána firma CityTraffic, s.r.o., která  pro město zpracovává strategický dokument Plán udržitelné městské mobility (tzv. SUMP, česky též PUMM). Jedná se o koncepci, jež má problém řešit s ohledem na všechny druhy dopravy – veřejnou i soukromou, osobní i nákladní, motorizovanou i pěší a dopravu v pohybu i statickou (zaparkovanou). V dubnu byla dokončena první, analytická část konceptu. Součástí analýzy byly i zpracované dotazníky, které jste možná na podzim vyplňovali. V nejbližší době se pracovní skupina nad výsledky analýzy sejde a začne připravovat druhou, návrhovou část dokumentu. O výsledcích vás budeme informovat na stránkách Proč Kyjov?.

Cílem ale nesmí být další dokument do šuplíku. Těch máme v Kyjově dostatek. Cílem je lepší funkčnost, vyšší bezpečnost dopravy v ulicích města a snížení negativních vlivů dopravy na životní prostředí. Jinými slovy atraktivnější a kvalitnější městské prostředí.  

Projekt SUMP je odborným výstupem. Na něj musí navazovat práce politiků, kteří se nebojí lidem změny vysvětlovat. Někdy při tom musí jít proti naší přirozené potřebě nic neměnit a neřešit. Především oni sami musí vědět, co chtějí, kam chtějí město vést. Dopravu musíme vnímat jako součást veřejného prostoru, v němž žijeme. Péči o tento prostor považujeme za bytostně politické a veřejné téma, proto věnujeme toto číslo občasníku právě jemu. Zároveň ale víme, že je třeba také odborný pohled. Budeme rádi, když o tématu budete přemýšlet společně s námi. 

Martina Černá, architektka, členka pracovní skupiny SUMP a Komise výstavby a urbanismu