Nepropásněme šanci pro Kyjov – Plán udržitelné mobility

Nepropásněme šanci pro Kyjov – Plán udržitelné mobility
Možná jste zaznamenali, že město nechalo zpracovat tzv. Plán udržitelné městské mobility (PUMM) neboli generel dopravy. Doprava je v Kyjově dlouhodobě palčivým tématem, které se dotýká nás všech – řidičů, cyklistů i chodců, a ovlivňuje nejen naši každodenní pohodu, ale také to, jak se město rozvíjí.

Analytická část generelu vypracovaná nezávislou firmou ukazuje otevřeně a bez přikrášlení, že Kyjov má oproti jiným srovnatelným městům v oblasti dopravy nemalý dluh. Není to náhoda, ale výsledek let, kdy dopravní plánování nebylo pro vedení města prioritou a doprava se řešila jen dílčími zásahy.

Přes to všechno má Kyjov šanci. Výstupem generelu totiž nemá být jen kritika stavu věcí. Otevírá se nám především velká příležitost ke změně. V čem?

Parkování: auta všude, ale zaparkovat je problém

Parkování v Kyjově je dnes typickým příkladem problému, který všichni vidí, ale nikdo ho dlouhodobě systémově neřeší. Ačkoliv se auta nacházejí prakticky v každém koutě veřejného prostoru, zaparkovat – ať už krátkodobě, nebo na celý den – je často výzva na hranici nemožného.

PUMM to pojmenovává jednoznačně: Kyjovu chybí promyšlená parkovací politika. Dnešní nastavení nezajišťuje efektivní střídání vozidel, zejména v atraktivních lokalitách, kde je o místa největší zájem. Parkovací místa v centru tak bývají dlouhodobě obsazena i tam, kde by bylo potřeba zajistit spíše krátkodobé stání – pro zákazníky, zásobování nebo návštěvy úřadů.

Výsledkem je, že v ulici v centru města je sice velké množství parkovacích míst, ale přesto mnoho řidičů nemá kde zaparkovat. Bez rozlišení mezi krátkodobým a dlouhodobým stáním, bez motivace k rotaci vozidel, vzniká zbytečný tlak na veřejný prostor.

V obytných čtvrtích není situace o nic lepší. Auta běžně stojí na vozovce tak, že neumožňují obousměrný průjezd, který požaduje zákon. Policie tento stav přehlíží, i když jde o vědomé porušování pravidel. A pokud nejsou pravidla vymáhána, lidé si přestávají všímat i těch nejzákladnějších omezení – třeba zákazů parkování v křižovatkách nebo u přechodů. 

Zcela opomenutá je přitom problematika krátkodobého stání. Ať už jde o zásobování, kurýry nebo rodiče, kteří vyzvedávají děti – ve městě pro ně nejsou vyhrazena místa. Tito řidiči pak nemají jinou možnost než zastavit v jízdním pruhu, na chodníku nebo v křižovatce, což zhoršuje přehlednost a zvyšuje riziko nehod.

Z analýzy přitom vyplývá i jasné varování: výstavba dalších parkovacích ploch bez nastavení pravidel problém nevyřeší, jen přitáhne ještě více aut do centra. Bez regulace a spravedlivého systému zpoplatnění se situace bude dál zhoršovat.

Na druhou stranu – Kyjov má i výchozí výhody. Existuje základní zónování v centru a možnost platit parkovné přes SMS.

Silniční doprava: plynulá, ale často nebezpečná

Doprava v Kyjově většinou plynule funguje, zácpy jsou výjimečné, a to hlavně na jihozápadě města. Tranzitní provoz zatím zvládáme. Jenže... Mnoho ulic svou šířkou připomíná komunikace mimo město, a to svádí řidiče k rychlejší jízdě. Ve městě chybí fyzické prvky pro zklidnění dopravy – spoléháme se na dopravní značky, ale ulice samotné tomu neodpovídají. Rezidenční čtvrti pak působí chaoticky a nebezpečně. 

MHD: veřejná doprava jen pro ty, co opravdu musí

Autobusová doprava v Kyjově funguje, ale pro většinu lidí není praktickou alternativou. Spoje jsou nepravidelné, dlouhé mezery mezi nimi ztěžují plánování. Stejná čísla linek mají různé trasy, městská hromadná doprava je nepřehledná a špatně napojená na ostatní druhy dopravy. Pro běžného obyvatele, který má možnost volby, není veřejná doprava konkurenceschopná, proto raději sedne do auta. 

Cyklisté: na kole spíš na výlet než do práce

Kyjov má ideální velikost pro každodenní jízdu na kole – do práce, do školy, na úřad. Jenže podmínky pro cyklisty tomu neodpovídají. Chybí souvislá infrastruktura, bezpečné úseky i místa pro odstavování kol. Kyjov není místem, kde by kolo bylo běžnou součástí městské dopravy, zůstává spíš víkendovým zpestřením.

Chodci: trpěliví a často přehlížení

Chůze je nejzdravější a nejpřirozenější způsob dopravy. Kyjov, jako kompaktní město, by pro chodce mohl být rájem. Ale není. Úzké chodníky, dlouhé přechody, zablokované trasy, shovívavost k vozidlům parkujícím na zeleni i na chodnících. Senioři, rodiče s kočárky, děti – pro ně je město těžko průchodné a často i nebezpečné.

Co s tím? Generel nabídne řešení – teď záleží, co s nimi uděláme

Vypracovaná analýza dopravy nyní pojmenovává problémy, které dlouhodobě přehlížíme. Jako odborníka na dopravu mne to nepřekvapuje. Mnohé z potíží sleduji a upozorňuji na ně opakovaně. Proto vítám, že se konečně dostávají na papír – oficiálně, přehledně a srozumitelně.

To nejdůležitější ale teprve přijde: návrhová část generelu, která by měla obsahovat konkrétní opatření pro zlepšení dopravní situace v našem městě. Na její podobě se nyní pracuje a bude velmi záležet na tom, zda ji vedení města vezme vážně a začne ji skutečně naplňovat. 

Kyjov má jedinečnou šanci vydat se cestou, kterou se úspěšně vydala mnohá jiná města – směrem k bezpečnějším, klidnějším a příjemnějším ulicím pro všechny. Máme dobré výchozí podmínky, kompaktní městskou strukturu, aktivní veřejnost a teď už i jasně pojmenované problémy.

Stačí jen “maličkost“: aby generel neskončil v šuplíku, ale stal se odrazovým můstkem ke skutečným změnám. A věřím, že když budeme dostatečně důslední a konstruktivní, Kyjov může být za pár let městem, kde se dobře jezdí, dobře chodí, a tedy i lépe žije.

Petr Valihrach, zastupitel za Pro Kyjov, dopravní inženýr