Obchvat Kyjova: důležitý krok k rozvoji regionu

Obchvat Kyjova: důležitý krok k rozvoji regionu
Málokdo z nás vnímá dopravu v Kyjově jako bezproblémovou. Aut je mnoho, místa málo. Situace ve městě má značný potenciál ke zlepšení. Plynulá a dobře zorganizovaná doprava znamená větší komfort pro obyvatele, ale i nové příležitosti pro podnikání a celkový rozvoj města a regionu. Svět dopravy se za posledních třicet let změnil a na tyto proměny musí reagovat i naše silniční síť. Výstavba obchvatu Kyjova s návazností na obchvaty Vlkoše, Vracova a Bzence je proto důležitým krokem k modernizaci dopravní infrastruktury Kyjovska.

Obchvat Kyjova je už součástí krajské dopravní koncepce, dostal se do tzv. Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje (ZÚR). Zároveň město chystá nový generel dopravy (SUMP, projekt udržitelné městské mobility, více na stránkách www.prockyjov.cz), který řeší dopravní koncepci Kyjova jako celku – dopravu v pohybu, parkování, auta, kola, pěší. Logickým a souvisejícím krokem je tedy také řešení obchvatu.

Proto zastupitelstvo na můj návrh pověřilo druhého místostarostu, aby zahájil jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Do tohoto procesu jsem z pozice své profese dopravního inženýra zapojen aktivně a budu se podílet na koncepčním rozpracování celého záměru. 

Na základě výsledků několika měření víme (viz údaje v rámečku), že většinu dopravy v Kyjově tvoří místní a cílový provoz, tedy auta nás místních a těch, kteří míří přímo do Kyjova. Přestože tedy tranzitní doprava není dominantní, její odvedení mimo město přinese výrazné zlepšení dopravní situace – nižší hladinu hluku, zdravější vzduch a celkově příjemnější prostředí pro život.

Dobrá dopravní dostupnost služeb a institucí je základem k rozvoji podnikání a investic ve městě. Zároveň je třeba zajistit, aby město nebylo dopravou zahlceno. K řešení tohoto rébusu ovšem nestačí jen odbornost a profesionalita, ale také politická odvaha a energie k prosazení změn. Slogany a hesla nestačí – ani pro zlepšení dopravy, ani k ničemu jinému.

Budování dopravní infrastruktury je proces, který přesahuje jedno volební období. Stejně jako každý větší projekt, vyžaduje doprava dlouhodobé plánování a soustavnou politickou podporu. Každou změnu musíme umět dobře vysvětlit a obhájit. Bylo by proto dobře, aby se na přípravě obchvatu začalo aktivně pracovat už nyní.

Obchvat Kyjova není jen otázkou zlepšení dopravy, ale také strategickým rozhodnutím, které pomůže městu růst a poskytne jeho obyvatelům vyšší kvalitu života.

Petr Valihrach, zastupitel za sdružení Pro Kyjov, dopravní inženýr

Výsledky sčítání vozidel z roku 2020 dle dat ŘSD

  • Úsek od Brna: 5 888 vozidel
  • Úsek začátek města od Brna – nemocnice: 9 898 vozidel
  • Úsek nemocnice - Autobusové nádraží: 14 194 vozidel 
  • Úsek Autobusové nádraží – Nový Svět: 11 887 vozidel
  • Směr Bzenec: 6 077 vozidel
  • Úsek nemocnice – Boršov: 5 785 vozidel
  • Směr Kroměříž: 2 334 vozidel
  • Úsek nemocnice – Kaufland: 9 669 vozidel
  • Úsek Kaufland – Svatobořice: 6 896 vozidel
  • Od Nového Světa po Brandlově ulici: 9 129 vozidel