Plán udržitelné městské mobility - Jak na tom jsme v Kyjově?

Plán udržitelné městské mobility - Jak na tom jsme v Kyjově?

„Dobrá zpráva je, že už se můžete jen zlepšovat.“
Mgr. Petr Pšenička, spoluautor analytické části PUMM Kyjov.


Na těchto stránkách jsme vás informovali (SUMP - podporujeme vytvoření nové dopravní koncepce a Kyjov musí řešit dopravu koncepčně), že se město rozhodlo pořídit Plán udržitelné městské mobility (PUMM), i o důvodech, které k tomuto rozhodnutí vedly. PUMM představuje ucelený koncept dopravy, jehož cílem je navrhnout takové odborné řešení městské dopravní obsluhy, které povede k atraktivnějšímu a kvalitnějšímu prostředí pro obyvatele.

Na pořízení PUMM město vypsalo výběrové řízení a vítězná firma CityTraffic s.r.o. tento dokument nyní zpracovává. První část dokumentu - analýza dopravy je již dokončená a firma CityTraffic ji prezentovala pracovní skupině a zastupitelstvu. V září 2025 by měla být hotová i navazující část návrhová. 

Analytická část PUMM představuje velmi podrobný průzkum dopravní situace v Kyjově. Při její tvorbě byla využita kamerová šetření, aktuální demografické údaje, sociologické průzkumy, rozložení pracovních příležitostí, struktura typů vzdělávacích institucí, počet a typ nákupních center, rozvojové plochy města a mnoho dalších proměnných. Na této části se mnozí z vás podíleli vyplněním dotazníků – za to vám mnohokrát děkujeme.

Analýza se zabývá všemi druhy dopravy – silniční, železniční, autobusovou včetně MHD, cyklistickou a pěší dopravou, ale i veřejným prostorem jako celkem.

Podívejme se na nejdůležitější výstupy:


Automobilová doprava

V Kyjově tvoří automobilová doprava přibližně 75 % veškeré dopravy po městě. To znamená, že tři čtvrtiny všech přesunů lidí ve městě probíhají autem. Spoluautor analýzy pan Petr Pšenička, který zpracovává podobné dokumenty pro města po celé ČR, k tomu dodal, že takto vysoký podíl automobilové dopravy je zcela ojedinělý. Obvykle se v městech podobné velikosti, jako je Kyjov, pohybuje okolo 50 %.

Zdroj: Analytická část PUMM Kyjov

Zajímavé a důležité je i to, že podíl tranzitní dopravy (vozidla, jež městem pouze projíždějí) je relativně nízký. To znamená, že si město „plníme auty“ sami – a to jak místní obyvatelé, tak lidé dojíždějící do Kyjova.

Z analýzy dále vyplývá, že v Kyjově řešíme zcela nevhodně parkování. Pozor – to ale neznamená, že máme nedostatek parkovacích míst. Naopak! Město jde statické dopravě (zaparkovaná auta) takříkajíc naproti. V centru lze parkovat velmi jednoduše a levně a počet parkovacích míst je hrubě předimenzovaný. I to je podle Petra Pšeničky v ČR unikát – v žádném jiném městě nelze na náměstí zaparkovat tak snadno a levně

Cílem PUMM není zakázat na náměstí vjezd vozidel, ale najít rovnováhu mezi jednotlivými druhy dopravy, aby se v centru města dalo žít, nejen tudy projíždět a parkovat. Ale aby zároveň bylo možné tady i na chvíli zaparkovat, pokud je to třeba. 

Nejde ale jen o náměstí – parkovací koncepce neexistuje nejen pro centrum, ale ani pro zbytek města. Chybí jasná pravidla, parkování je řešeno ad hoc, nebo není řešeno vůbec. Parkování mimo povolená místa je v Kyjově běžné a městem tolerované.


Autobusová, železniční doprava a MHD

Hlavním problémem je nedostatečná provázanost železniční a autobusové dopravy. Analýza tuto část popisuje jako „nevyužitý potenciál“ – autobusovou dopravu je třeba integrovat se železniční. Ideálním řešením by bylo nejen navázání autobusových spojů na vlakové, ale i přesun autobusového nádraží k vlakovému, kde již dnes stojí 6 málo využívaných autobusových zastávek. Takové řešení ale neznamená, že by autobusy neobsluhovaly centrum města.

Zcela nevyhovující je podle analýzy MHD – nedostatečný rozsah provozu, chaotické jízdní řády, spoje neobsluhují některé části Kyjova (např. Nětčice nebo Boršov), linky jezdí zcela nepravidelně, mají proměnlivou a komplikovanou trasu a nenavazují na vlakové ani regionální autobusové spoje. Nabídka MHD je proto neatraktivní, nepoužitelná a mobilitě ve městě přispívá jen minimálně. Autoři analýzy k tomu dodávají: „Naprosto tristní je také infrastruktura. Zastávky až na několik výjimek nesplňují standardy 21. století, ale ani 20. století.“

Zdroj: Analytická část PUMM Kyjov

Cyklistická doprava

Cyklistická doprava je při cestách na krátké vzdálenosti efektivní a je proto klíčovým prvkem udržitelné mobility. Při výběru dopravního prostředku je pro obyvatele nejdůležitější pohodlí a bezpečí – tedy kvalitní infrastruktura.

Cyklopruh plný překážek

Přestože městem vedou důležité cyklotrasy (např. dálková evropská trasa EuroVelo 4), liniová infrastruktura pro cyklisty ve městě prakticky neexistuje. Stávající cyklotrasy se nacházejí výhradně mimo město a průjezd zastavěným územím zůstává neřešený.


Pěší doprava a veřejná prostranství

Každý, kdo si místo auta zvolí chůzi, snižuje automobilovou zátěž města. Proto by měla být pěší doprava vedením města maximálně podporována. Také zde platí, že zásadní je pohodlí a bezpečnost.

Bohužel, kvalita infrastruktury pro pěší je v Kyjově bídná. Analýza upozorňuje na příliš úzké chodníky, někde dokonce žádné (např. Boršovská ulice), příliš dlouhé a nebezpečné přechody – často přes více pruhů a se špatnými rozhledovými poměry. Některé přechody ústí mimo chodník, nejsou bezbariérové. Na chodnících je mnoho překážek a často na nich nelegálně – ale tolerovaně – parkují auta.

Špatný stav chodníků a veřejného prostoru celkově, nevhodné parkování
Nebezpečné přechody pro chodce a tolerované parkování v zelených pásech

Zásadní je situace před školami. Katastrofální je například ráno před ZŠ Komenského na ulici Újezd – auta parkují přímo před školou, před i za přechodem. Na ulici Mezi Mlaty dokonce chybí chodník na straně mateřské školy – auta si tam vzájemně vyhýbají jízdou po druhé straně, kde je chodník.


Veřejný prostor

O stavu veřejného prostoru na náměstí, v parku i jinde ve městě bychom mohli napsat mnoho – a brzy tak učiníme. Pro dnešek si dovolím citovat shrnutí části analýzy věnované pěší dopravě:

„Pěší doprava a veřejná prostranství stojí v Kyjově na okraji zájmu. Veřejný prostor ovládá dynamická i statická silniční doprava, která je přitom nejméně efektivním způsobem dopravy. Změna dlouhodobě zaužívaného a pěstovaného myšlení se v Kyjově zatím neodehrála, což je vidět například na široce rozšířeném a zjevně tolerovaném stání na zeleni a chodnících. To tyto povrchy nejen znehodnocuje, ale často uživatelům znemožňuje jejich používání.“


Co dodat…?

Snad jen, abyste nelitovali času, nahlédli do analýzy a položili si otázku: Jak se stalo, že jsme tam, kde jsme – a v jakém prostředí by se dobře žilo vám, vašim dětem a vašim blízkým?

V další fázi procesu se bude PUMM věnovat návrhové části - tedy opatřením, která by měla vést k podpoře tzv. “15minutového města”. Tuto variantu totiž odhlasovali všichni zastupitelé opozice i koalice.  Návrhy budou prezentovány na zasedání zastupitelstva v září 2025. 

Dokumentů máme v Kyjově nepřeberně. Výstupy analýzy i plánované kroky je třeba lidem představit a vysvětlovat. O změnu se musí někdo zasadit. Zda je k tomu připraveno současné vedení města, nevím. Přestože informace o prezentaci analýzy nebyla uvedena ani v programu zasedání zastupitelstva a první prezentace výstupů není publikována v Kyjovských novinách a ani není diskutována na veřejné debatě organizované vedením města, ale je pouze na těchto stránkách, chci věřit, že koaliční zastupitelé nehlasovali pro změnu jen proto, aby se debatě o současném stavu vyhnuli, a doufám, že se o pozitivní změny skutečně zasadí.

Držím Kyjovu palce.

Martina Černá, architektka, členka Komise výstavby a urbanismu

Read more