Ptáme se za vás: Technické služby

Ptáme se za vás: Technické služby

Technické služby (TS) jsou jednou z klíčových příspěvkových organizací města. Všichni potřebujeme, aby fungovaly, aby byly dobře řízené a organizované. Mnoho z nás má s TS osobní zkušenost, někdy výbornou, jindy horší. Ve spojitosti s jejich činností zaznívají mezi občany města různé otázky a dohady, kritika. Nejsnazší cestou, jak se s případnými pochybnostmi vypořádat, je zeptat se.  

Oblastí, v níž je složité se orientovat, je také vztah TS a Lesů města Kyjova (LMK). Rádi bychom i sem postupně vnesli více světla. 

Jde nám o to, aby organizace města fungovaly nejlepším možným způsobem v zájmu veřejnosti, a pokud je někde prostor pro změnu, využít ho. 

Vedení TS na položené otázky ve stanovené lhůtě odpovědělo. Všechny dokumenty a přílohy najdete v hypertextových odkazech.  


  1. Jeden z problémů, na který lidé opakovaně upozorňují, se týká údržby zeleně ve městě (park, parčík u kaple sv. Josefa, květinové záhony na náměstí, ořez sakur, řešení kruhového objezdu na Tyršově ulici). V jiných městech je obvyklé, že ten, kdo pečuje o zeleň (technické služby či externí firma), tak činí dle ročního plánu péče. Zeptali jsme proto, zda mají TS roční plán péče.

Ředitel TS sdělil, že roční plán péče o městskou zeleň nemají

Způsob péče o zeleň je popsán v dokumentu Činnosti střediska veřejná zeleň. Jedná se krátký dokument obecně popisující sezónní práce bez detailnější specifikace a časového plánu. 

Dále vedení poskytlo kopii plánu zimní údržby komunikací, včetně všech příloh, a plán čištění komunikací a plán oprav chodníků na rok 2025. 

K tématu profesionální péče o veřejnou zeleň připravujeme článek od odborníka v této oblasti s dlouholetou zkušeností. 


  1. V areálu TS se nachází mrazák se závěsným systémem využívaným při bourání masa a zásobník krmiva (viz obrázek 1 a 2.). Stránky TS Kyjov v hlavní ani doplňkové činnosti informaci o myslivosti, zpracování a skladování masa nic nesdělují. Zajímalo nás, zda jsou TS potřebami k bourání a skladování masa a dalšími pomůckami pro myslivost vybaveny, kdy a za jakou cenu bylo vybavení zakoupeno, kdo o jeho zakoupení rozhodl, k čemu a kým je využíváno. 

Vedení TS v sdělilo, že „výše uvedeným vybavením Technické služby nedisponují“. 

Na podrobnosti spojené s vybavením, které se nachází v areálu, na způsob a podmínky jeho využití se budeme dále ptát. 

Zajímá nás též vztah a fungování TS, LMK a jednotlivých středisek LMK (Středisko 100 - Myslivost, středisko 12 Lesy).


  1. Žádali jsme o odkaz na dokumenty ošetřující rozsah a povahu činností, které TS vykonávají pro LMK, například zakrmování zvěře. 

Tento dokument jsme neobdrželi


  1. Zajímalo nás zda TS stavěly v lesním hospodářském celku LMK posedy pro myslivce, na čí pokyn, žádali jsme o předložení objednávek, faktur a kopie veškeré dokumentace ke stavbám. 

Vedení TS objednávky a kopie dokumentace nepředložilo. Poskytlo tři faktury na celkem pět posedů (tzv. kazatelen) a čtyři základy pro krmítka. První z roku 2017, zde TS fakturují LMK 26.880 za tři posedy, druhá faktura je z roku 2018 za dva posedy v ceně 17.920 korun a třetí z roku 2022 ve výši 28.000 za zbudování čtyř základů pro krmítka pro zvěř. 

Vzhledem k uvedené ceně jedné kazatelny (8.960,- Kč za kus) se budeme ptát, zda součástí dodávky byl též transport na místo a usazení kazatelny v terénu. Zajímat nás bude i podrobnější rozpočet nákladů na výrobu kazatelny.

Se zbývajícími dotazy se obrátíme na LMK.


  1. Dostali jsme informaci, že některé vozy z vozového parku TS nemají platnou STK, vyžádali jsme si tedy kopie dokladů o provedené kontrole. Vedení předložilo seznam všech vozidel a kopie STK. Všechny předložené doklady potvrzují platnou STK. 

Dle našich informací v areálu TS jsou tři vozidla bez STK, ale tato nejsou využívána.


  1. Další dotaz směřoval na bezpečnost práce zaměstnanců TS. Požádali jsme o poskytnutí dokladů o bezpečnostním školení pracovníků pracujících vybavením, u nichž je toto školení povinné a evidenčního listu ochranných pomůcek s prohlášením o převzetí zaměstnanci. 

Vedení nám sdělilo, že BOZP a školení všech řidičů probíhá každoročně na jaře, speciální školení první pomoci pak jednou za pět let. 

Pracovníci s motorovou pilou absolvují povinné školení jednou za dva roky, elektrikáři absolvovali poslední školení v roce 2024. 

Další školení jsou určena obsluze čelních nakladačů, vysokozdvižných plošin, hrobníkovi a svářečům. 

Vše je pravidelně kontrolováno a o převzetí ochranných pomůcek existuje u všech zaměstnanců evidenční list. Vedení nám předložilo jeden evidenční list zaměstnance s podpisem. 


  1. Dále nás zajímalo jaká vozidla a vybavení byla od roku 2022 zakoupena pro potřeby TS včetně specifikace účelu jejich využití. 

Loni TS pořídily automobil Renault Kangoo pro přepravu zaměstnanců a vozidlo Suzuki Vitara pro přepravu vedoucích zaměstnanců.

V roce 2023 zakoupily služby hákový nosič Piaggio pro přepravu kontejnerů a materiálu a pracovní stroj pro zimní údržbu a zalévání Holder C55.

Předloni, v roce 2022 pořídily TS nákladní tříkolku pro vývoz odpadkových košů, zametací stroj, elektrovůz - sklápěč pro přepravu materiálu a taktéž elektrovůz - kontejnerový natahovák – k přepravě kontejnerů a materiálu


  1. Žádali jsme také o seznam zakázek realizovaných pro soukromé osoby od roku 2021 včetně. 

Vedení sdělilo, že není možné „rozklíčovat, zda byla položka prodána soukromé osobě nebo firmě a proto poskytuje výpis pokladních knih a soupis vydaných faktur.“ Toto téma za uzavřené v tuto chvíli nepovažujeme. 


Žadatel o informace požádal prostřednictvím datové schránky a explicitně uvedl, že žádá o elektronické kopie dokumentů. Technické služby veškeré dokumenty poskytlo v tištěné podobě, a to přesto, že dle zákona musí komunikovat prostřednictvím datové schránky, pokud tazatel tuto schránku vlastní (§ 17 odst. 1 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, též  § 19 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu). Dotazovaný musí také poskytnout dokumenty žádanou formou, pokud je poskytne jinak, je třeba to zdůvodnit. 

Po doručení odpovědí v tištěné podobě poštou doručili TS žadateli datovou schránkou fakturu za náklady spojené s poskytnutím informací na celkovou částku 5 583 Kč.

Dle sdělení TS tvorba odpovědi a tisk příloh zabral téměř dva plné pracovní dny, přesněji 15 hodin, náklady na tisk (dokumentů, které nebylo třeba tisknout) byly 920 Kč a poštovné (za dokumenty, jež byly požadovány elektronicky) 159 Kč. 

Vzhledem k objemu práce a skutečnosti, že dotazovaný postupoval jinak, než měl (elektronické verze dokumentů) se výše úhrady jeví jako nepřiměřená a vyvolává dojem snahy odradit žadatele od dalších otázek. 

Výši reálných nákladů je žadatel připravený uhradit, tento požadavek ale akceptovat nelze. Proto fakturu rozporuje

Na vyjádření TS čekáme a seznámíme s ním zájemce na těchto stránkách.  

V minulých dnech byly vedení TS podány doplňující dotazy. S výstupy vás seznámíme. 

red.

Read more