Starostovy rady
Pan starosta se nechává slyšet, že funkci ve SMO vykonává bez nároku na honorář. Tato informace je pravdivá, plat opravdu nedostává. Úvaha v úvodu zmíněného politika přináší otázku, zda nelze „plat“ zajistit jinak. Například nominováním do vhodně zvolené dozorčí či jiné rady nebo skrze „diety a náhrady“. Podotýkám a podtrhuji, že toto není případ České pošty – tam se František Lukl dostal díky jiným okolnostem a jiným lidem. Přesto jsem se rozhodl zjistit o detailech starostových funkcí více.
Zástupcům SMO jsem položil následující dotazy: Do jakých organizací, společností a institucí byl pan Lukl nominován z titulu předsedy SMO? Mimo žádost o informaci k finanční odměně za výkon funkce jsem požádal o sdělení, jaké další peněžní nebo nepeněžní výhody (např. náhrady cestovních výdajů, příspěvek na reprezentaci, jiné benefity) mu byly v uvedeném období poskytovány. Důvodem byl fakt, že tyto náhrady mohou de facto suplovat přímou finanční odměnu.
Odkazy na plné verze odpovědí najdete v červených hypertextových odkazech.
Výkonná ředitelka SMO na dotazy odpověděla, že funkce předsedy SMO je neplacená, ostatní funkce jsou veřejně dohledatelné a SMO proto nemá povinnost sdělovat, kam jej nominoval. K dalším dotazům se ústy výkonné ředitelky Svaz nevyjádřil.
Žádost o informace jsem proto zopakoval, upozornil, že většinu otázek SMO zcela ignoruje. U nominace do funkcí jsem vysvětlil, proč žádám o informace právě SMO. Na druhou žádost SMO vůbec nereagoval.
Položené otázky považuji za důležité a budu se snažit najít cestu k odpovědím.
Funkce starosty, předsedy SMO a krajského radního opravdu veřejně dohledatelné jsou (k nahlédnutí zde). Otázky k funkci v orgánech společností jsem položil Institutu pro udržitelný rozvoj měst a obcí o. p. s., VAK a. s., Povodí Moravy s. p., České poště security s. r. o., Horské službě ČR o. p. s., Lesnímu družstvu Osvětimany, Jihomoravskému nadačního filmového fondu, Jihomoravské rozvojové společnosti s. r. o.
U těchto organizací lze položit dotazy prostřednictvím zákona o přístupu k informacím. S dotazem jsem oslovil organizace v nichž se dle veřejně dostupných zdrojů angažoval v posledních pěti letech.
Mimo ně je či byl starosta Kyjova členem dalších organizací, které na dotazy položené na základě zákona 106/1999 sb. odpovídat nemusí: Cevroarena s. r. o., Cevro universita z. ú., MEPCO s. r. o., Moravia GSA s. r. o. a Teplárna Kyjov a. s. a ČP Nept, CP guarding (u obou vazba přes Česká pošta security s. r. o.).
Těmto organizacím jsem tedy dotazy nepoložil. Možnost, že by odpověděly považuji za nepravděpodobnou. Je možné, že na ně odpoví a své odpovědi doloží pan Lukl – starosta, krajský zastupitel a náměstek hejtmana.
Organizacím, které mají ve smyslu zákona 106/1999 Sb. povinnost informace poskytnout, jsem všem položil obdobné otázky:
- Kým byl do funkce v dané organizaci navržen;
- kolika jednání orgánu, jehož je členem, se v určeném období zúčastnil, kolik jich v daném období proběhlo;
- jaká byla výše jeho hrubé měsíční a roční odměny za výkon funkce, a to za každý rok ve funkci a celková výše finančních prostředků vyplacených za celé období působení ve funkci;
- jaké další peněžní nebo nepeněžní výhody (např. náhrady, cestovné, diet, ošatné, atd.) mu byly v uvedeném období poskytnuty za celou dobu ve funkci?
Institut pro udržitelný rozvoj měst a obcí, u kterého existuje dle serveru Hlídač státu nepřímá vazba přes SMO a kde pan Lukl veden jako nepřímý majitel na žádost o informace nereagoval.
Ředitel akciové společnosti VAK sdělil, že pan Lukl je členem představenstva od roku 2011, za tuto dobu proběhlo 163 zasedání představenstva a pan Lukl zúčastnil 82 z nich. Plat za členství v představenstvu vyplácen nebyl.
V roce 2012 byla vyplacena jednorázová tantiéma 15.300 Kč, v roce 2014 mimořádná jednorázová odměna ve výši 5.104 Kč.
V letech 2011–2015 byl vyplácen pravidelný příspěvek na životní pojištění ve výši 11.613 Kč měsíčně (tedy 495.312 Kč) a jako nefinanční příjem je od roku 2012 až doposud hrazeno pojištění odpovědnosti statutárních orgánů v celkové výši 107.692 Kč.
V případě státního podniku Povodí Moravy, kde na návrh Ministerstva zemědělství působil od roku 2021 do ledna roku 2023 v pozici člena dozorčí rady, mu mzda vyplácena byla, a to ve výši 15.000 Kč hrubého měsíčně. V roce 2021 činila hrubá roční odměna 105.000 Kč, v roce 2022 byla vyplacena částka 133.200 Kč a v roce 2023 částka 9.077 Kč.
Zástupce společnosti poskytující služby České poště Česká pošta security s. r. o. sdělil, že se „požadované informace nevztahují k činnosti společnosti, a tedy společnost není povinna tyto informace poskytovat.” Dále sdělil, že „dotazovaná osoba není a nebyla zaměstnancem ani spolupracovníkem naší společnosti.“
Z veřejně dostupných zdrojů se lze dozvědět, že ve firmě existuje nepřímá vazba přes společnost Česká pošta. Na opakovanou žádost o sdělení informací již nikdo ze společnosti nereagoval.
Obdobná vazba existuje podle informací z veřejně přístupných zdrojů i u společností ČP Guarding s. r. o.
Ředitel Horské služby o. p. s. odpověděl doporučeným dopisem: finanční odměna ani jiné finanční benefity vypláceny nebyly, ani nebyly poskytovány žádné benefity nefinanční. K počtu zasedání a účastí sdělil, že poskytnutí informace vyžaduje administrativní činnost zpoplatněnou sazbou 550 Kč/hod bez DPH.
Vzhledem k faktu, že daňové poplatníky práce starosty pro Horskou službu nic nestála, informaci jsem dále nežádal. Do funkce byl pan Lukl nominován Ministerstvem pro místní rozvoj.
V případě Lesního družstva Osvětimany (LDO) jsem dotazy směřoval nejen k osobě starosty, ale také místostarosty K. Filípka (ODS), který je také členem představenstva. Ředitel LDO odpověděl, že členům představenstva nejsou vypláceny žádné finanční ani nefinanční benefity.
Do funkce člena dozorčí rady Jihomoravského filmového nadačního fondu byl F. Lukl jmenován zakladatelem – tedy Jihomoravským krajem. Jeho působení zde, od roku 2021, je bezplatné. Za tuto dobu se dozorčí rada sešla devětkrát. Pan Lukl se účastnil dvou zasedání v roce 2021 a jednoho v roce 2022.
Stejný navrhovatel – tedy JMK delegoval F. Lukla do funkce člena dozorčí rady Jihomoravské rozvojové společnosti s. r. o. Hlasování v této organizaci probíhalo v letech 2022–2024 korespondenčně a pan Lukl se ho vždy zúčastnil. Odměna za členství v radě mu nenáleží.
Jak bylo již řečeno – mimo členství v organizacích, které mají zákonnou povinnost na vyžádání poskytnout informace, je starosta členem orgánů v organizacích, které tuto povinnost nemají. Zda jeho členství v nich souvisí – ať už přímo, či nepřímo – s výkonem veřejných funkcí, není mnohdy jasné. Stejně jako fakt, zda a jaká mu za působení v nich náleží odměna.
Jako občan se zájmem o veřejný život mám mnoho otázek a jejich počet s přibývajícími odpověďmi neklesá. Naopak. Nemám ale v úmyslu spekulovat ani slepě důvěřovat. Proto se i nadále budu ptát a hledat odpovědi.
Matěj Černý